Musuh Dalam Selimut Masyarakat.
Memang pada dasarnya kekuatan sebuah kerajaan banyak dibantu oleh kekuatan kakitangan kerajaan yang bekerja untuk merealisasikan apa jua program pembangunan untuk rakyat.
Tetapi, kerajaan tidak harus melupakan kakitangan sector Swasta yang semakin berkembang Dan jumlahnya melebihi bilangan kakitangan awam. Pekerja di sektor swasta mempunyai lebih banyak kelebihan untuk menumbangkan kerajaan kerana mereka lebih bebas Dari kawalan pengurusan kerajaaan Dan juga mempunyai sumber kewangan yang lebih mapan untuk bergerak maju dalam senario politik negara. Dengan jawatan yang tinggi, gaji yang lumayan, masa yang lebih flesibel, kelayakan akademik yang tinggi Dan dengan personaliti yang menarik, pegawai pegawai Dari sector swasta mampu untuk merubah persepsi masyarakat tentang ideologi politik Dan juga mampu menyokong parti politik yang diyakininya untuk maju ke hadapan.
Faktor sumber kewangan yang kukuh adalah faktor yang cukup penting untuk bergerak atau menggerakkan pergerakan politik di negara kita. Mereka tidak perlu bersusahpayah berniaga seperti ahli politik kerajaan yang lain atau berusaha merebut sebarang kontrak/tender sebagaimana ahli politik yang lain bagi mengukuhkan sumber kewangan mereka.
Yang paling penting, mereka mampu mempengaruhi orang orang bawahan mereka untuk bersama sama menyokong ideologi politik mereka.
Jika diperhatikan sekarang ini, ramai pegawai pegawai syarikat GLC seperti Petronas, TNB, Sime Darby, Felda Global Dan sebagainya yang amat berminat untuk menyertai politik atau memegang jawatan dalam politik. Bagaimana pula dengan syarikat syarikat petrolium atau dalam industri minyak&gas yang lain? Ada yang berbuat demikian secara terbuka Dan Ada yang secara tersembunyi di belakang tabir politik.
Yang cukup merbahaya adalah mereka yang bersembunyi di balk tabir politik tetapi mempunyai ketaksuban yang jitu kepada politik yang diyakininya, iaitu parti pembangkang. Mereka sudah membina satu jalinan rangkaian sokongan untuk membantu parti parti pembangkang melalui apa jua cara. Cara yang paling berkesan adalah membantu penyokong penyokong parti pembangkang untuk mendapatkan pekerjaan di syarikat mereka. Ini Akan memberikan satu persepsi bahawa walaupun mereka menyokong pembangkang, peluang pekerjaan masih banyak tersedia tanpa memerlukan bantuan Dari kerajaan. Melalui cara ini mereka membina kekuatan jaringan Dan berusaha mempengaruhi masyarakat setempat dengan mengadakan program kemasyarakatan atas nama parti pembangkang. Bayangkanlah, golongan ini menerima gaji bulanan yang cukup tinggi, Dari RM10 ribu sebulan hinggakan puluhan ribu ringgit sebulan. Mereka mempunyai rumah rumah besar, kereta kereta besar, aset aset yang banyak, simpanan kewangan yang banyak yang mana sukar untuk membandingkan dengan sektor awam. Jadi, Cuba kita bayangkan berapa banyak yang mereka mampu sumbangkan kepada parti pembangkang untuk kegiatan politik mereka?
Sudah menjadi trend sekarang ini, Ada kalangan pegawai pegawai tinggi di sektor swasta yang secara tiba tiba mendapat keinsafan, kononnya, Dan mereka menyertai kumpulan kumpulan agama yang dibimbing oleh ustaz ustaz Dan seterusnya menganggap bahawa sudah tiba masanya mereka mesti menyokong parti yang cenderong kepada keagamaan. Maka timbullah semangat dalam diri mereka untuk menabur bakti Dan memberikan sokongan kepada parti pembangkang melalui apa jua cara yang diperlukan, samada Wang ringgit, masa atau tenaga. Mereka Akan hanya melihat Islam Dari perspektif kumpulan mereka sahaja Dan mendapat ilmu hanya Dari ustaz kumpulan mereka sahaja. Ini Akan membataskan ilmu tentang Islam Dari sudut pandangan mereka semata mata.
Golongan ini berkeyakinan bahawa mereka sudah mempunyai sumber kewangan yang cukup, harta yang cukup, jawatan yang tinggi, pekerjaan yang baik, syarikat yang stabil Dan mereka cuma perlu memikirkan tentang bekalan untuk akhirat selepas kematian mereka. Lantas, mereka yakin bahawa melalui penyertaan dalam kumpulan kumpulan agama Dan memberikan sokongan kepada pembangkang yang cenderong kepada Islam, adalah satu kewajipan yang mesti dipenuhi sebagai bekalan ke akhirat.
Persoalan yang menarik yang perlu ditanya kepada golongan ini adalah..apakah akan berlaku perubahan pada mereka jika secara tiba tiba mereka tidak mempunyai pekerjaan Dan jawatan yang dimiliki? Apakah mereka akan tetap dengan pendirian mereka jika secara tiba tiba mereka dapati gaji yang lumayan sudah tiada lagi....atau secara tiba tiba mereka bukan lagi dalam golongan orang berjawatan tinggi dalam masyarakat...atau secara tiba tiba mereka sudah tidak mampu membayar ansuran rumah, kereta Dan sebagainya lantaran kehilangan sumber pendapatan bulanan. Apakah mereka Akan menjadi orang yang sama jika secara tiba tiba mereka menjadi golongan yang tidak berkemampuan dalam masyarakat?
Para penganalisa politik negara perlu melihat kepada golongan ini dan betapa banyak kesannya kepada polar sokongan samada kepada parti pembangkang atau kerajaan. Kita jangan hanya melihat kepada kakitangan kerajaan atau sektor awam yang boleh dinilai sokongan secara mudah, tetapi satu kajian yang lebih terperinci mesti dibuat kepada golongan golongan ini yang hanya wujud dalam sektor swasta sahaja. Jika kita gagal menanganinya, di khuatiri kita Akan terus mempunyai musuh dalam selimut atau gunting dalam lipatan dalam masyarakat kita hari ini.
Welcome words for all
different people got different way of looking at some issue..so let us see how different it is...like a blue color...so many misperception of its value..the phrase like 'blue moon'...'blue minded'...'true blue'....'ocean blue'....indicate how misinterpretation would be....the truth of this blue color is what this blog is all about..try to redefine the true meaning of blue...try to look at something from many point of views...let us look at it..
Monday, December 19, 2011
Thursday, December 15, 2011
Wajarkah Air Zam Zam diharamkan Penjualannya?
Perlukah Pengharaman Penjualan Air Zam Zam?
Tanpa Ada nas Dan dalil yang tepat Dari Al Quran Dan Hadis, orang ramai tidak perlu meminta kerajaan supaya mengharamkan Penjualan air Zam Zam samada Dari segi syarak atau undang undang negara.
Walaupun air Zam Zam adalah air yang suci bagi umat Islam yang dianugerahkan kepada Nabi Ismail di Kota Mekah, Dan ianya adalah percuma di Kota Mekah, ini tidak bermakna ianya tidak boleh dijualbeli di Malaysia. Kita harus melihat Dari sudut kos kos yang terlibat untuk membawa air Zam Zam ke negara kita di mana sudah tentu kos pengangkutan harus diambilkira. Jika semua pihak memberikan khidmat percuma untuk membawa air Zam Zam ke Malaysia maka amat patutlah jika ianya diberikan secara percuma tanpa ada jualbeli.
Mengharamkan jualbeli air Zam Zam di Malaysia samalah seperti mengharamkan perniagaan menghantar umat Islam untuk menunaikan umrah atau haji ke Mekah kerana jualbeli itu berlaku disebabkan oleh kos kos yang terlibat samada di Malaysia atau di Arab Saudi Dan semua kos kos tersebut harus diambilkira.
Mungkin kita harus melihat Dari sudut yang lebih beradab iaitu air Zam Zam itu adalah percuma pada asasnya, tetapi yang perlu dibayar adalah lain lain kos yang terlibat untuk membawa air Zam Zam ke Malaysia Dan harga yang perlu dibayar sepatutnya tidaklah membebankan pengguna/pembeli.
Mungkin jika Pengharaman ini dibuat di Kota Mekah agar wajar kerana kerajaan Arab Saudi memberikannya secara percuma kepada penduduknya Dan juga tetamu yang datang.
Kita mungkin boleh mengambil contoh jika di kampung kita di Malaysia, Ada sebuah perigi yang memberikan bekalan air kepada semua penduduk di kampung tersebut Dan perigi tersebut telah dibina oleh penduduk kampung secara gotong royong sejak zaman berzaman. Adakah wajar Ada pihak yang menjual air perigi tersebut kepada penduduk yang inginkan bekalan air perigi? Adakah wajar Ada pihak yang mengenakan caj untuk air perigi tersebut? Sememangnya tidak wajar kerana perigi tersebut adalah milik penduduk kampung Dan semua penduduk berhak untuk mengambil air dar perigi tersebut secara percuma. Tetapi, jika ada penduduk yang tidak mampu untuk pergi mengambil air Dari perigi tersebut atas apa jua alasan, dia boleh juga menyuruh orang lain untuk pergi mengambil air di perigi tersebut Dan orang itu boleh mengenakan upah untuk kerja mengambil air. Jadi ini bermakna air perigi yang asalnya percuma sudah bertukar menjadi 'Ada harga' disebabkan oleh upah yang dikenakan oleh orang yang pergi mengambil air Dari perigi tadi. Adakah salah jika orang yang mengambil air mengenakan upah disebabkan tenaga dan juga peralatan yang digunakan? Adakah ini bermakna Ada jualbeli air perigi yang sememangnya percuma itu?
Konsepnya adalah sama kepada apa yang berlaku kepada air Zam Zam di mana bukan semua orang mampu ke Mekah Dan mendapatkan air Zam Zam. Adalah tidak logik jika ingin mendapatkan sebotol air Zam Zam tetapi terpaksa ke Mekah dan membayar harga seperti orang yang ingin menunaikan umrah atau haji. Ianya harus dilihat sebagai upah kepada pihak yang telah berusaha untuk membawa balik air Zam Zam untuk kegunaan umat Islam di Malaysia Dan bukannya satu bentuk perniagaan atas sesuatu barangan yang terlalu suci pada umat Islam.
Tanpa Ada nas Dan dalil yang tepat Dari Al Quran Dan Hadis, orang ramai tidak perlu meminta kerajaan supaya mengharamkan Penjualan air Zam Zam samada Dari segi syarak atau undang undang negara.
Walaupun air Zam Zam adalah air yang suci bagi umat Islam yang dianugerahkan kepada Nabi Ismail di Kota Mekah, Dan ianya adalah percuma di Kota Mekah, ini tidak bermakna ianya tidak boleh dijualbeli di Malaysia. Kita harus melihat Dari sudut kos kos yang terlibat untuk membawa air Zam Zam ke negara kita di mana sudah tentu kos pengangkutan harus diambilkira. Jika semua pihak memberikan khidmat percuma untuk membawa air Zam Zam ke Malaysia maka amat patutlah jika ianya diberikan secara percuma tanpa ada jualbeli.
Mengharamkan jualbeli air Zam Zam di Malaysia samalah seperti mengharamkan perniagaan menghantar umat Islam untuk menunaikan umrah atau haji ke Mekah kerana jualbeli itu berlaku disebabkan oleh kos kos yang terlibat samada di Malaysia atau di Arab Saudi Dan semua kos kos tersebut harus diambilkira.
Mungkin kita harus melihat Dari sudut yang lebih beradab iaitu air Zam Zam itu adalah percuma pada asasnya, tetapi yang perlu dibayar adalah lain lain kos yang terlibat untuk membawa air Zam Zam ke Malaysia Dan harga yang perlu dibayar sepatutnya tidaklah membebankan pengguna/pembeli.
Mungkin jika Pengharaman ini dibuat di Kota Mekah agar wajar kerana kerajaan Arab Saudi memberikannya secara percuma kepada penduduknya Dan juga tetamu yang datang.
Kita mungkin boleh mengambil contoh jika di kampung kita di Malaysia, Ada sebuah perigi yang memberikan bekalan air kepada semua penduduk di kampung tersebut Dan perigi tersebut telah dibina oleh penduduk kampung secara gotong royong sejak zaman berzaman. Adakah wajar Ada pihak yang menjual air perigi tersebut kepada penduduk yang inginkan bekalan air perigi? Adakah wajar Ada pihak yang mengenakan caj untuk air perigi tersebut? Sememangnya tidak wajar kerana perigi tersebut adalah milik penduduk kampung Dan semua penduduk berhak untuk mengambil air dar perigi tersebut secara percuma. Tetapi, jika ada penduduk yang tidak mampu untuk pergi mengambil air Dari perigi tersebut atas apa jua alasan, dia boleh juga menyuruh orang lain untuk pergi mengambil air di perigi tersebut Dan orang itu boleh mengenakan upah untuk kerja mengambil air. Jadi ini bermakna air perigi yang asalnya percuma sudah bertukar menjadi 'Ada harga' disebabkan oleh upah yang dikenakan oleh orang yang pergi mengambil air Dari perigi tadi. Adakah salah jika orang yang mengambil air mengenakan upah disebabkan tenaga dan juga peralatan yang digunakan? Adakah ini bermakna Ada jualbeli air perigi yang sememangnya percuma itu?
Konsepnya adalah sama kepada apa yang berlaku kepada air Zam Zam di mana bukan semua orang mampu ke Mekah Dan mendapatkan air Zam Zam. Adalah tidak logik jika ingin mendapatkan sebotol air Zam Zam tetapi terpaksa ke Mekah dan membayar harga seperti orang yang ingin menunaikan umrah atau haji. Ianya harus dilihat sebagai upah kepada pihak yang telah berusaha untuk membawa balik air Zam Zam untuk kegunaan umat Islam di Malaysia Dan bukannya satu bentuk perniagaan atas sesuatu barangan yang terlalu suci pada umat Islam.
Subscribe to:
Posts (Atom)